Breathing for Brain Power: Exploring Pranayama's Potential for Improved Memory and Concentration in High School Students
DOI:
https://doi.org/10.63300/46va5342Keywords:
Pranayama, Breating, Brain PowerAbstract
Pranayama, an important part of yoga, is a set of breath control techniques. It offers various benefits, both physical and mental. High school students face academic pressures and stress. In such a context, the practice of pranayama emerges as a potential approach to improve memory and attention. This study investigates whether systematic pranayama practice can improve memory and attention functions. It explains various pranayama techniques and their mechanisms. Furthermore, the study will examine the impact of these techniques on the academic performance and overall well-being of students..
Downloads
References
• Patanjali, n.d.: பதஞ்சலியின் யோக சூத்திரங்கள். (காலம் குறிப்பிடப்படவில்லை)
• Feuerstein, 1998: ஃபியர்ஸ்டீன், ஜார்ஜ். (1998). "யோகாவின் ஒரு பாடப்புத்தகம்".
• Brown & Gerbarg, 2005: பிரவுன், ஆர்.பி., & கெர்பர்க், பி.எல். (2005). "சுவாச முறைகள் மற்றும் மன அழுத்தம், பதட்டம் மற்றும் மனச்சோர்வுக்கான மன நல சிகிச்சை."
• Iyengar, 2005: ஐயங்கார், பி.கே.எஸ். (2005). "பிராணயாமாவின் ஒளி"
• (Lutz et al., 2008), (Gothe et al., 2013), (Jerath et al., 2006), மற்றும் (Telles et al., 2013) ஆகியவை இந்தத் தகவல்களுக்கு ஆதாரமாக உள்ள ஆய்வுக் கட்டுரைகள்
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Author

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with International Journal of Aathiyoga Indian Journal of Ancient Medicine and Yoga Online agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant the journal non-exclusive publishing rights with the article simultaneously licensed under a Creative Commons CC-BY license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.